AA i Australien

Anton och Andreas resa i OZ

Click on the picture to the left and you will find the english blog that Anton is writing on.

Vatten, höga höjder och höga hastigheter

Sänt till er 2015-05-19 06:46:53 från Kängoala land ,

Vi spenderade hela måndagen på vift, vi lämnade Cairns Holiday Park redan klockan 6.25 för att sätta oss på en buss som tog oss till vårat första äventyr. Nämligen Tully River där vi skulle köra Rafting (Forsränning). Det var en ca. 2 timmars lång busstur innan vi kom fram till Tully River. Så man fick ta ikapp lite sömn man saknade efter den tidiga morgonen. När vi närmade oss så var förväntningarna skyhöga och vi var riktigt taggde för vad som väntade oss. 

Vi började med att sätta på oss flytvästarna och hjälmarna. Sedan var det dags att gå ombord på båten. I våran båt var det jag, Anton, Alf (Australien), Camilla (Alfs flickvän, England), Julian (Camillas bror, England), Stevie (Camillas och Julians pappa, England) och sist men inte minst Darren (Australien) som var våran instruktör och guide. Darren har jobbat som guide vid Tullys Rafting i ca 15 år så han visste exakt hur man skulle komma igenom floden på bästa sätt vilket skulle visa sig lite senare, men jag börjar ifrån början.

 
Efter baslektionen som lärde oss de vanligaste kommandona och hur vi skulle agera ifall någon föll av båten, så var det dags att börja färden på den 10 Km långa floden. Vi kom inte särskilt långt innan vi var tvugna att stanna och vänta på de andra båtarna. Ärligt talat så var det väldigt mycket väntan till en början då guiderna på alla båtar hjälptes åt att stå vid kanten som vakter vid svårare passager. Så när första båten klarade en passage så gick guiden ut och ställde sig vid stenarna på sidan och var beredd på att hjälpa till ifall någon föll av båten. Så efter ca 1 timmes rafting så hade vi kommit igenom ett par passager och stod och väntade på de andra båtarna. Det var då en av båtarna fastnade ordentligt mot ett par stenar. Efter att ha försökt att dra ut båten i ca 10 minuter så bestämde de sig för att passagerarna skulle överge båten så att det skulle bli lite enklare för guiderna att dra upp båten. Men efter ytterligare 10 minuter utan resultat så var det dags för våran båt att komma till undsättning för att knuffa på båten. När vi väl kom fram så hade den andra båten precis lyckas komma loss. Så det var bar för oss att fortsätta neråt i floden. Efter detta så fortsatte vi i ytterligare ca. 1 timme för att sedan ta oss lite mat. Innan matplatsen fick vi även chansen att åka under ett vattenfall, det var riktigt häftigt. Man förstår inte riktigt vilken kraft vattnet kommer med innan man ställer sig under ett vattenfall på riktigt. Till mat var det förståss BBQ (vad annars ska man förvänta sig här i Australien), en ordentlig hamburgare med diverse fyllning.

Tyvärr så dog min GoPro kamera en bit innan vi tog lunch och därmed fick jag inte med de riktigt spännande passagerna som vi kom till efter lunch, men förhoppningsvis så kommer jag kunna få ihop en kortare film trotsallt.

Efter lunchen så fortsatte resan ner på floden. Andra hälften gick även mycket smidigare och utan några större pauser (iallafall för våran båt). Efter en liten stund kom vi fram till ett mindre vattenfall som vi skulle åka nerför. Darren var snäll nog och fråga vilka av oss som ville ramla av båten, och när man får den frågan till sig så finns det väl bara ett självklart svar ”Why not?”. Det var jag, Anton och Julian som var villiga att ramla ur båten vid fallet. Så vi placerade oss längst fram i båten och höll om varandra medans båten åkte mot stupet. Vi var riktigt duktiga på att hålla oss fast, så vi klarade faktist att sitta kvar i båten, framtill Darren bestämde sig att det var dags för oss att ta ett dopp. Han tog tag i mitt ben och drog ner mig, och eftersom jag höll i både Julian och Anton så föll de också ner i vattnet. Det var både en häftig men läskig känsla att ramla ur båten. Anledningen var att när man försökte ta sig upp så stötte man i huvudet mot båten hela tiden. Efter mitt tredje försök att komma upp utan att lyckas så började paniken komma, och jag försökte lugna ner mig samtidigt som jag försökte simma ett tag innan jag försökte komma upp igen, och på mitt fjärde försök kom jag äntligen upp precis bredvid båten. När jag kom väl kom upp till ytan kunde jag se att både Anton och Julian satt i båten redan, så jag vet inte riktigt hur länge jag var under vattnet, men det kändes som en väldigt lång stund. När jag väl kom upp i båten fick man några sekunder på sig att lugna ner sig innan det var dags att fortsätta genom nya passager. Efter ytterligare en stund så kom vi till ett lugnare område och Darren frågade ifall vi var sugna på att ta oss ett dopp och flyta med floden ett tag. Så det var åter igen dags för oss (Jag, Anton och Julian) att lämna båten och ta ett dopp i vattnet, denna gång under kontrollerande omständigheter. När vi låg på rygg och flöt nerför floden så frågade Anton ”Do you have a magazin Darren?” och Darren svarade ”The only thing I offer is National Geographic and you get it in 3D just by looking around” och det var verkligen som om man kollade på ett naturprogram i verkligheten. Naturen kring Tully River var helt fantastisk. Men tyvärr kom även denna dag mot sitt slut då vi kom till slutet av forsen. Där vi väntade på de andra båtarna för att sedan fortsätta resan tillbaka till Cairns. Vi kom tillbaka till Holiday Parken runt 18.30 så efter att ätit middag på ett steakhouse i närheten så var det dags för läggdags då nya äventyr väntade på tisdag morgon.

 
Jag lärde mig en viktig läxa under dagen: Har man en GoPro kamera på hjälmen så är det en bra idé att ta av den innan man lämnar in hjälmen. Men som tur var så var kameran kvar på hjälmen och jag fick tg på den en stund efter.

På tisdag morgon var det dags igen, kl. 9 satte vi oss på bussen som skulle ta oss 20 minuter norr om Cairns till Australiens enda Bungytorn. Det är AJ Hacket håller hus där, AJ Hacket är ett företag från Nya Zeeland som sysslar med Bungy Jumps, de håller hus på flera ställen runt om i världen och har bl.a. världens högsta bungyjump som är Macau Tower och är hela 223 meter. Det torn som finns här är däremot ”bara” 50 meter högt.

Efter att ha vägt in oss och gått igenom allt som vi skulle gå igenom innan hoppet var det dags att bestiga tornet. Det var en lång väg upp och när man kom till toppen och kunde se ner mot poolen man skulle hoppa mot så förstod man verkligen hur högt det egentligen var. Sen var det dags att göra sig iordning för hoppet. När vi var ordentligt fastspända så var det en tjej från Australien som var först på tur. När hon hade hoppat så var det dags för mig. Personalen sa till mig att kolla in mot kameran, och att han sedan skulle räkna ner från fem och sen var det dags att hoppa. Jag förväntade mig en ”vanlig” nedräkning men istället körde han en väldigt snabb nedräkning så innan jag hann tänka något så var jag på väg ner. I den först halvsekunden, innan man fått upp farten och fortfarande hade någon sorts sinnesnärvarande kvar, så fick jag ur mig något slags vrål som jag aldrig hört förut. Allt efter det gick så himla snabbt och innan man hann tänka något mer så var det klart. En riktigt häftig upplevelse var det iallafall. 

Men det roliga var inte över ännu, de hade även världens snabbaste ”Jungle Swing” och vem kan motstå frästelsen att testa den när man ändå är på plats. Lite information om ”Minjin Jungle Swing” som egentligen heter. Det är en sorts gunga som når en hastighet på 120Km/h på enbart 3.5 sekund, och man kan åka upp till 3 personer samtidigt. Jag och Anton skulle åka denna ”gunga” tillsammans, och när vi fått på oss allt säkerhetsutrustning och vi var ordentligt fastspända så var det dags att bli hissade uppåt. När vi kommit högst upp så var det bara för oss att invänta den gröna lampan som gav oss tecken till att börja. Det var nämligen vi som var tvugna att dra i startsnöret själva. När den gröna lampan tändes så ryckte jag i snöret och vi var påväg ner. Till en början var det ett ca 3 meters fall innan man började svinga, och snabbt gick det. Efter att ha ”gungat” färdigt så fångade personalen in oss och hjälpte oss ner.
Sedan var det dags för bussfärden tillbaka till Cairns Holiday Park för att lugna ner oss efter den start på dagen. Två helt underbara dagar har det varit och jag ser redan fram till nästa äventyr vi kommer utsätta oss för. Men än så länge har vi inget speciellt planerat, och imorgon ska vi kolla efter jobb i närheten.

Jag kommer att redigera filmerna som jag fått ut ifrån de här aktiviteterna under dagen och jag ska lägga upp dem på Youtube så fort jag är klar med dem. Så glöm inte att kolla in min Youtube-kanal för att få se oss i action. 

Hoppas att ni tyckt om läsningen och att ni ser fram emot nästa.

Ha en bra dag!

Andreas  

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-05-19 07:26:23

Oj oj vilka äventyr ni är med om 🙈 Som tur är så får man reda på det i efterhand och det är jag så tacksam för 💞 Mycket spännande läsning och härliga bilder. Ser fram emot filmen 😜 Sköt om er! Kram till er båda 💞 Mamma

Postat av: Lena nilsson

Publicerad 2015-05-19 09:34:49

Håller med, sådana utflykter räcker med att få veta i efterhand😦, men kan tänka mig att det var häftigt😋

Postat av: Anonym

Publicerad 2015-05-19 10:53:20

Vilka äventyr och så fängslande läsning med fantastiska bilder, efter detta finns väl inget avskräckande längre - vad kan vara värre?
Nu kan det vara läge för en god bok och vila. Sköt om er båda två.
Ett ord på vägen:"Lev inte snabbare än din skyddsängel kan flyga". Kraaaam....

Postat av: Mormor och Morfar

Publicerad 2015-05-19 10:59:57

Obs. Inlägget 19/5 kl.10.53
är från oss.
Läsningen var nog för spännande för att allt skulle fungera,kram.Mormor och morfar.

Postat av: Moster

Publicerad 2015-05-19 14:51:30

Häftiga äventyr ni är med om och minnen för livet. Ser fram emot att få se filmen. Sköt om er bägge två. Kram 💖

Postat av: Pappa

Publicerad 2015-05-19 19:01:34

Roligt att läsa vilka äventyr ni utsätter er för, väntar med spänning på filmen från de två dagarnas äventyr.

Postat av: Rasmus

Publicerad 2015-05-19 20:05:46

Det verkar vara väldigt läskigt att hoppa därifrån, jag skulle nog inte våga att göra det.😲

Svar: Det var ganska läskigt. Jag tror du kommer våga när du blir lite äldre /Andreas
Anton och Andreas

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Vilka är vi?

Min profilbild

Anton och Andreas

G'day mates! Vi befinner oss just nu i Australien på ett 1-års Work and holiday visum. Vi tänkte blogga lite om våran resa och uppdatera er med våra äventyr och upplevelser!

Tillbaka till Kängoala land

Arkiv