AA i Australien

Anton och Andreas resa i OZ

Click on the picture to the left and you will find the english blog that Anton is writing on.

Svensk frukost med svenskt kaffe

Sänt till er 2015-05-20 12:23:17 från Kängoala land ,

Efter två dagar fulla av aktiviter så tyckte vi att vi var värdiga en riktig slappardag. Så idag (onsdag) så hade vi inga speciella planer. Anton gick upp tidigt som vanligt för sin morgonjogg, han sa nämligen att han ville se soluppgången vid den botaniska trädgården. Så jag passade på att ta en liten ”sovmorgon” (gick upp 6.50), och eftersom inte Anton var tillbaka vid den tiden så passade jag på och ta en dush. När jag kom tillbaka till tältet så saknades Anton fortfarande, så jag tänkte göra iordning lite frukost innan Anton kom tillbaka. Tyvärr hade vi slut på bröd så jag satte mig i köksområdet och läste medans jag väntade på Anton. Jag var helt inne i boken så jag tänkte inte så mycket på att Anton varit borta ett bra tag, det var inte förrän vid 9-tiden jag började fundera ordentligt vart han tagit vägen. Innan jag hann ta fram mobilen och försöka få kontakt med honom, så kom han gående mot köksområdet.

Det visade sig att han tagit en tidig morgonjogg men istället för att springa till botaniska trädgården så tog han en kortare jogg och kommit tillbaka innan jag hade vaknat, så han gick till tvrummet som finns på området och väntade på att jag skulle vakna. Vi hade alltså suttit och väntat på varandra på olika ställen här på området.

Eftersom ingen av oss hade ätit frukost var vi båda riktigt hungriga. Vi bestämde oss att ta en promenad till ”Cafe Fika” som är ett svenskt café/butik. Vi har läst en del om det på Facebook och vi var nyfikna på vad de hade att erbjuda. Så vi började promenaden mot centrum som är ca. 1.7 Km bort från Campingen.

När vi kommit fram så möttes vi av en stor svensk flagga hängande i entrédörren. Vi tog oss en liten sväng inne i butiken för att se vad de sålde innan vi skulle bestämma vad vi ville ha för frukost. De hade en hel del svenska produkter till försäljning t.ex. Olw chips, Ballerinakakor, Abbas fiskbullar, Felix potatismos och Wasa knäckebröd m.m. De hade till och med en liten avdelning med lösviktsgodis. Produkter som är väldigt ovanliga här i Australien med andra ord. Medans vi stod och kollade sortimentet så kom ägaren, Maria, fram till oss och frågade ifall vi var svenskar. Så hon förklarade lite vad de hade att erbjuda, de hade bland annat ”Big swedish brekky”, Stor svensk frukost, som bestod av yoghurt med musli, knäckemacka med ägg och kaviar, juice och sist men inte minst svenskt KAFFE. De hade även klassisk svensk köttbullsmacka med rödbetsallad. Jag valde den stora svenska frukosten, medans Anton tog köttbullsmackan.

Jag var väldigt beroende av kaffe hemma i Sverige, då det lätt kunde bli 5 koppar om dagen. Men här i Australien så har jag trappat ner med det väldigt mycket, och senast jag drack kaffe var ca. 4 veckor sedan. Anledningen är att de nästan enbart använder snabbkaffe här, och jag tycker inte det smakar som kaffe ska göra, så det jag kan lika väl vara utan. Så att få dricka svenskt kaffe igen var riktigt efterlängtat. Frukosten i övrigt var också den riktigt god, och vi gick båda två därifrån mätta och belåtna.

På hemvägen passade vi även på att köpa med oss mat för kvällen då det inte finns någon matbutik, i närheten av campingen. När vi kom tillbaka till campingen så tog vi det riktigt lugnt och gjorde inget speciellt. Tyvärr så har min dator krånglat så jag har inte kunnat redigera filmerna från våra aktiviteter ännu, förhoppningsvis kan jag fixa problemet under morgondagen. Men den som väntar på något gått väntar aldrig för länge brukar det heta.

Berättade jag förresten om att vi köpte med oss OLW chips ifrån ”Cafe Fika”? Så i skrivande stund så sitter jag med en påse med grillchips bredvid mig och njuter.

Hoppas att ni tyckt om läsningen och att ni ser fram emot nästa.

Ha en bra dag!

Andreas  

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-05-20 13:02:15

Åhhh vad mysigt med lite svenskt 😊 De kanske ordnar midsommar där 😊 Ja det måste vara skönt med en vilodag efter alla äventyr. Njut och må gott med chipspåsen 💞 Kraaaaam Mamma

Postat av: Mormor och Morfar

Publicerad 2015-05-20 20:48:05

Det låter bra det med en riktig mysdag efter alla vilda äventyr de senaste dagarna.
Svenskt kaffe vilken lycka....
Det är också lycka att öppna datorn med rapporter från dig, vi ser fram mot nya. Lycka till och ha det så gott. Bamsekram från oss till Er båda.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Vilka är vi?

Min profilbild

Anton och Andreas

G'day mates! Vi befinner oss just nu i Australien på ett 1-års Work and holiday visum. Vi tänkte blogga lite om våran resa och uppdatera er med våra äventyr och upplevelser!

Tillbaka till Kängoala land

Arkiv