AA i Australien

Anton och Andreas resa i OZ

Click on the picture to the left and you will find the english blog that Anton is writing on.

Pyjamasparty på Brisbane Airport

Sänt till er 2015-05-08 14:54:00 från Kängoala land ,

Anpassning. Att kunna anpassa sig till olika miljöer är en viktig egenskap för att kunna klara livet som en backpacker.  Just nu, ur eget perspektiv, är vädret det viktigaste elementet att anpassa sig till eftersom att det kan skifta något enormt. Förra veckan hade vi regn i massor och det regnade faktiskt hela dagen. Dagen därpå så regnade det ingenting alls och temperaturen var väldigt bra, nästan på gränsen till för varmt. Som backpacker måste man kunna härda ut dåliga förhållanden och försöka se allt från den ljusa sidan.

 

Regnig kväll – Under fredag kväll så knackade Rosemary på dörren klockan 22:00 och kollade om vi var vakna, vilket vi var. Hon frågade om någon var sugen att springa ut i spöregnet och göra lite ärenden åt henne. Varken jag eller Andreas var särskilt krya på att göra det, men efter en stunds tystnad så beslöt jag mig för att jag kunde dra på mig badbyxorna och bara springa ut i regnet, det blir ju typ som att bada. Med pannlampa på huvudet och badbyxor på så begav jag mig ut i spöregnet och flyttade en stege runt huset för att klättra upp och rensa ur löv ur stuprännan som var blockerad.  Tyvärr så visade det sig att vara ett två-manna jobb så Andreas fick också bege sig ut i regnet. Andreas fick hålla i stegen och jag fick rensa bort löven och sedan slänga dem i huvudet på Andreas (haha).  Efter att rensat ur rännan så fick jag gå och kolla hur mycket vatten det hade kommit på de senaste 5h och mätaren stod på 48mm. Totalt under dagen så kom det 125mm. Sjukt mycket regn alltså. Det gäller att anpassa sig.

 

Förflyttning tillbaka till fam. Beck – Damien skulle återvända till gården innan han far tillbaka till Frankrike. Han hade med sig en kompis så sängarna tog slut hemma hos Neils och Julia erbjöd sig återigen att ta hand om mig(oss) som hon gjort tidigare. Så vi blev flyttade till Julias hem, det gäller att anpassa sig. Hemma hos Julia har vi jobbat i trädgården som jag gjorde första veckan jag var här. Så sjukt härligt att vara tillbaka hos Julias djur och barn, det är riktigt trevligt här och jag och Amy har spelat piano tillsammans igen. Vi har även träffat Bruce och Diana som bor strax utanför Killarney. Dom heter Gustafson i efternamn eftersom att Bruces förfäder kommer från Sverige, så Bruce och Diana var lite nyfikna angående Sverige.  

 

Födelsedag – Onsdag den 6:e maj. Min födelsedag. Det blev en stor festmåltid med mycket folk. Vi firade nämligen 3 födelsedagar samtidigt, alltså min 21:a, min 22:a och min 23:e födelsedag

Skämt åsido, vi firade min (6:e maj), Rosemarys (7:e maj) och Damiens (11:e maj) födelsedagar samtidigt och vi var 12 personer som åt en riktigt god måltid som bestod av kycklinggryta och mos. Till dessert fick födelsedagsbarnen varsin muffin med en gigantisk diameter på 4cm som vi lyckades dela i 12 bitar. Förutom den gigantiska muffinsen så  fick jag en plånbok, kortlek, en bläckpenna, ett kontaktuppgiftshäfte med Julia och Neils adresser och telefonnummer och en kreditkortshållare av aluminium.  Hemma så brukar måltiderna bestå av 3 personer i mitt hushåll så 12 personer är en som en festmåltid men någonting som har varit ganska normalt här på gården. Många personer = mycket ljud och saker som händer på en och samma gång. Det gäller att anpassa sig.

 

Resa till Cairns – På fredag eftermiddag lämnar vi The Head, The Falls, Killarney, Familjen Peterson, Familjen Beck och åker mot Ipswich tillsammans med Julia för att bli avsläppta och sedan ta tåget till Brisbane då vårt plan går 07:00 till CAIRNS. Som det ser ut i nuläget så kommer vi spendera en natt på Brisbane Airport innan vi beger oss till solen och värmen som just nu befinner sig i Cairns. Dagarna i Cairns är runt 30 grader och kvällarna och nätterna är runt 20 grader vilket är sjukt behagligt om jag får säga så.  Vi hade först planer att sova i tält men vi kom på att vi först behöver ett tält så vi bokade faktisk 7 nätter (6 nätter, då vi körde på ett pack som gäller: Boka 7 nätter, betala för 6 nätter) på ett hostel där för ett sjukt billigt pris. Priset hamnade på 13 dollar per/dag. Då boendet brukar ligga på 20 dollar/natt så kan man säga att vi kommer ganska billigt undan. Priset för att bo i tält låg på 16 dollar/natt vilket är dyrare än hostelet som vi hittade. Men vi ska använda veckan på hostelet för att försöka hitta ett bra tält att tälta i och sedan försöka hitta en campingplats. Tältet kommer även till användning senare på resan eftersom att det är billigt boende. Vi har tänkt ta en liten semester i någon vecka och göra lite aktiviteter innan vi börjar jobba. Ska bli sjukt härligt att komma till värmen och det tropiska klimatet i norr som är lite annorlunda. Så det gäller att anpassa sig.

 

The Great Pyramid Race – Den 8:e augusti kommer jag delta i The Great Pyramid Race, som kommer att gå 24km söder om Cairns i en stad som heter Gordonvale. Tävlingen är 12km, 6km landsväg och 6km bergslöpning, och banan går fram till en vändpunkt och sedan tillbaka. Berget är 922m och det är 3km uppför, alltså 307 höjdmeter per kilometer. Första pris är 1000$, vilket är ca 6.700kr, andra 500$ och tredje 250$. Det är svårt att jämföra tider, men jag har definitivt chans på topp 3 om formen är god. Det återstår att se om min träning flyter på som den ska ända till dess och jag har faktiskt lagt om min träningsplan inför detta loppet. Det gäller att anpassa sig.

 

Fler inlägg – Vi ber först om ursäkt för dåligt uppdaterande på bloggen. När vi kommer till Cairns så kommer vi absolut försöka lägga upp fler inlägg. Vi har varit här på gården ett bra tag och det finns inte så mycket att skriva om längre då vi nästan skrivit om allt som händer här. Givetvis händer varierande grejer men inget märkvärdigt. Hoppas ni blir nöjdare nästa vecka när vi får nya upptäckter och äventyr att dela med oss av.

 

LIVE-UPPDATERING: Just nu sitter vi i en mysig soffa på Brisbane International Airport och ska spendera natten här på soffan innan vi beger oss med transferbuss till Brisbane Domestic Airport, eftersom att vi flyger inrikes. Vårt plan går 07:00 (23:00 Svensk tid) och vi lämnar International Airport vid 05:10. Andreas sitter just nu och skypar med sin mamma och jag ska gå på toaletten, tjingeling!

 

/ Anton

 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Ingela

Publicerad 2015-05-08 15:06:44

Åhhh vad glad jag blev när jag fick tillfälle med lite Skype med Andreas 😊 Så kul att höra ifrån er och det ska bli spännande att följa bloggen 😊 Ha det nu så riktigt bra. Ta hand om varandra 💞 Stora kramar till er bägge två/ Ingela

Postat av: Frida

Publicerad 2015-05-08 18:51:32

Låter ju som ett lopp som är gjort för dig Anton! Kul att höra att ni har det bra och skönt att läsa att du fick en tårta ändå! Kör hårt!

Postat av: Solveig och Sven

Publicerad 2015-05-09 12:23:24

Så efterlängtad läsning och så vackra bilder, skönt att höra att allt är bra ,igår var det också så roligt att få se och prata med Andreas. Hoppas nu att allt går bra för er på den fortsatta resan ,vi följer bloggen med spänning ,ta hand om varandra.Stort lycka till och kram från oss,till er båda.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Vilka är vi?

Min profilbild

Anton och Andreas

G'day mates! Vi befinner oss just nu i Australien på ett 1-års Work and holiday visum. Vi tänkte blogga lite om våran resa och uppdatera er med våra äventyr och upplevelser!

Tillbaka till Kängoala land

Arkiv