AA i Australien

Anton och Andreas resa i OZ

Click on the picture to the left and you will find the english blog that Anton is writing on.

Högljudda fåglar

Sänt till er 2015-05-21 10:56:58 från Kängoala land ,

Dagens plan var att ta oss in i till centrum eftersom att jag behövde skaffa mig en datamus, då min dator har krånglat de senaste dagarna. Så vi tog en promenad i vanlig ordning för att ta oss dit. Efter jag införskaffade mig en datormus så var Anton sugen på att gå till biblioteket eftersom internetet här på området var väldigt segt under morgonen, och han hade lite arbete att göra med sin engelska blogg sida som ni kan hitta här. Jag kommer också att göra en engelsk blogg inom kort, men oroa er inte vi kommer att fortsätta uppdatera denna blogg som vanligt.

När vi närmade oss biblioteket (som ligger mitt i centrum) så möttes vi av ett väldigt högt skri. Vi trodde först att det var några fåglar som väsnades eftersom vi kunde se svarta ”fåglar” flyga omkring i området. Man blir aldrig förvånad hur konstigt vissa fåglar kan låta här i Australien, den ena låter värre än den andra. Men efter att ha kollat runt i träden lite mer noggrant märkte vi vad det var som lät.

Träden runt omkring biblioteket var fyllda med fladdermöss. Det måste varit ett hundratal fladdermöss som hängde i träden, och ljudet de gav ifrån sig var så högt så jag hörde knappt när Anton pratade med mig. De svarta ”fåglarna” jag nämnde tidigare, de var inga fåglar det var fladdermöss som flög omkring. Det var inga små fladdermöss heller, de var större än fiskmåsar. Nedanför trädet fanns en informationsskylt angående fladdermössen och man kunde läsa lite fakta om deras beteende, där stod det även att den här sortens fladdermöss kunde ha ett vingspann på 1.2 meter. Även om vi har gått förbi det här stället förut så har vi inte uppmärksammat att det är hem till ett hundratals fladdermöss tidigare.

När Anton var klar på biblioteket så fortsatte vi promenaden tillbaka till campingen, där vi skulle få träffa på lite flera djur. Anledningen till det var att en personal från Cairns Zoo var på besök och hade med sig en orm och en liten krokodil för uppvisning. Man fick även chansen att hålla i dem, så det säger man inte nej till.

 
Hoppas ni tyckt om läsning och att ni ser fram emot nästa.

Ha en bra dag

Andreas

Kommentarer

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-05-21 11:52:15

Åhh fy för fladdermöss 🙈 Då föredrar jag en svensk mås 🙊Så kul nu när ni är aktiva med bloggen..såå kul att få läsa och följa er. Ska väl även försöka mig på den engelska varianten...😁 Hugaliga för ormen 🐍 Ha det bra! Kramizar till er båda 💞 Mamma

Postat av: Mormor och Morfar

Publicerad 2015-05-21 11:59:55

Meeeeen Andreas nu får du ge dig , vi klarar snart inte fler äventyr gode tid en orm om halsen , hoppas det var en snäll "typ".
Verkade som krokodilen hade tejpad käft det kändes betryggande.
Här har vi idag läst om flygande spindlar i NWT som finns i staden Goulburn ,hoppas ni slipper dem usch och fy...
Men vi förstår att detta är äventyr för dig ,vi ser fram mot ny läsning, det vet du. - Häftiga bilder. Sköt om dig och hälsa Anton Kraaaam....

Postat av: Rasmus

Publicerad 2015-05-21 13:47:37

Jag undrar bara vad det är för orm? Jag skulle kanske våga att ha en orm runt halsen, om den inte var farlig.
Rasmus

Svar: Jag är inte säker, det kan ha varit en "carpet snake". I vilket fall så var han helt ofarlig, han var väldigt van med att ha människor runt omkring sig. /Andreas
Anton och Andreas

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Vilka är vi?

Min profilbild

Anton och Andreas

G'day mates! Vi befinner oss just nu i Australien på ett 1-års Work and holiday visum. Vi tänkte blogga lite om våran resa och uppdatera er med våra äventyr och upplevelser!

Tillbaka till Kängoala land

Arkiv