AA i Australien

Anton och Andreas resa i OZ

Click on the picture to the left and you will find the english blog that Anton is writing on.

First impression: Cairns

Sänt till er 2015-05-12 16:43:58 från Kängoala land ,

Mitt första intryck av Cairns och hostelet var riktigt bra. Det verkade vara ett område där ”centrum” låg och allt utöver det var bostäder med lite lugnare omgivning. Vårt hostel ligger strax utanför centrum och det befinner sig på ett ganska lugnt område. Våra tyska rumskompisars fokus är definitivt fest, sena nätter och lång sovmorgon. Boendet är mycket bättre än Bundaberg på all sätt och vis MEN det är inte riktigt så stämningsfullt mellan personerna som bor här. Trodde aldrig att jag skulle säga detta men Bundaberg erbjöd sjukt mycket bättre umgänge. En viktig faktor kan dock vara att detta INTE är ett working hostel utan bara ett vanligt hostel där fest är fokus. I Bundaberg träffades man varje dag, jobbade tillsammans och lagade mat på samma ställe. Hade sjukt trevligt i Bundaberg när det kommer till sällskapet utanför rummet, kan tyvärr inte säga samma sak om boendet där.

Att anpassa sig till temperaturen är nog det som dröjer längst tid. Värmen under dagen är riktigt varm och med tanke på att jag springer på morgon, är ute och går på dagen och springer på kvällen så är vätska A-O.  Temperaturen i rummet är sjukt tryckande och fläkten hjälper inte mycket alls, så på dagarna är rummet en bastu. Rent löpmässigt så brukar jag ha väldigt svårt för värme och även om det är underbart väder på dagen så kan jag inte säga att det är något perfekt löpväder, snarare tvärtom, det är lite för varmt. Jag tar då tillfället i akt och försöker härda mig med värmen under dagen för att sakta men säkert lägga något löppass under varma dagen, där temperaturen kan ligga upp mot 28-30 grader. Tävlingen som jag skrev om i senaste inlägget går mitt på dagen, klockan 2, och det kan bli 30 grader på tävlingsdagen. Som tröst till att plåga mig i värme får jag väl ändå se alla morgonpassen och kvällspassen som ett tröstpris då temperaturen är helt underbar att jogga i.

Det är ganska skönt att vara ute och glida som backpacker igen men samtidigt så saknar jag familjelivet, tryggheten och avkopplingen på landsbygden. Jag var där i lite drygt två månader och började verkligen komma in i familjelivet, men allting har sitt slut. Målet med resan är ju att upptäcka så mycket som möjligt, så man får ju inte bli alltför hemmastad på ett och samma ställe. Nu är det nya äventyr som väntar och jag tänker uppleva så mycket som möjligt och hoppas att det inte blir ett alltför stort hål i plånboken.  Framtiden är osäker och tidsplanen är ett stort svart hål med ett enda fast datum. Den 8 augusti ska jag vara i Gordonvale och tävla. Detta är det ljuva livet som en backpacker, ingenting är hugget i sten.

På tal om att uppleva nya äventyr. Jag och Andreas har idag skaffat ett tält, liggunderlag och en tältplats på Cairns Holiday Park.  Vi har bokat en vecka på campingen som är utsedd till bästa campingplatsen för backpackers. Boendet hamnade på 183 dollar för en vecka. För oss båda. Vilket är ganska billigt och vi får uppleva hur det är att bo i ett tält. Tältet kommer givetvis att vara till nytta på flera ställen då vi planerar att använda det när vi kör The Great Ocean Road söderut om några månader.  Det finns massvis med campingställen i Australien och att bo i ett tält är definitivt ett billigare sätt än hostel, speciellt med alla campingerbjudanden. Efter vårt inköp av tält bar vi oss av mot lagunen för att Andreas ville bada, jag var dock inte riktigt lika sugen då jag fortfarande vill försöka härda ut i värmen (och vill hellre bada i havet).

Just nu ligger vi i varsin hängmatta och bara njuter lite av utomhustemperaturen såhär på kvällskvisten. Imorgon är en ny dag med nya saker att göra och se.

 

- Jag springer runt här och där, äventyr är allt jag begär

/ Anton

 

 

 

 
 

Kommentarer

Postat av: Bernt

Publicerad 2015-05-12 20:03:36

Härliga bilder som vanligt Anton, roligt att höra ifrån er, sköt om er och ha det så bra.

Postat av: Ingela

Publicerad 2015-05-12 20:11:38

Spännande med tält 😜 Har du fått med dig Andreas på någon löpning ännu? 🙈 Jätte fina bilder...sköt om er! Kram till er båda

Svar: Haha, ja, jag fick med mig Andreas under första veckan hemma hos Neil och Rosemary! Det var dock den enda gången, haha! Tack detsamma!
Anton och Andreas

Postat av: Solveig och Sven

Publicerad 2015-05-13 05:59:05

Intressant läsning som vanligt och härliga bilder, oj vilka enorma bambuträd.
Sköt om Er och ha fortsatt bra. Kram till er båda.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Vilka är vi?

Min profilbild

Anton och Andreas

G'day mates! Vi befinner oss just nu i Australien på ett 1-års Work and holiday visum. Vi tänkte blogga lite om våran resa och uppdatera er med våra äventyr och upplevelser!

Tillbaka till Kängoala land

Arkiv