AA i Australien

Anton och Andreas resa i OZ

Click on the picture to the left and you will find the english blog that Anton is writing on.

Destination Cairns

Sänt till er 2015-05-10 14:22:38 från Kängoala land ,

Nu har man provat på att övernatta på en flygplats. Eftersom att flyget till Cairns gick kl. 7 på lördag morgon så var vi ”tvugna” att spendera natten på flygplatsen. Det var min första ”riktiga” backpacker upplevelse, då jag har spenderat min tid i Australien hos familjen Peterson så har man varit isolerad från hostels och allt som har med det att göra. Men nu är det dags att börja backpacka på riktigt. Att övernatta på flyplatsen tyckte jag faktiskt var lite mysigt på något vis. Det var tystare än vad jag väntat mig (förutom när byggarbetet började ca. Kl 23, alldeles lagomt till att man skulle försöka sova. Som tur är så har jag inga större problem av att somna/sova med höga ljud. Det blev inte alltför många timmars sömn under natten trotsallt, men vi var båda två pigga och alerta när det var dags att ta oss ifrån Internationella flygplatsen till den inhemska. Flyget gick som planerat kl 7.00 och vi anlände i Cairns kl 9.17.

När vi anlände på flygplatsen i Cairns och fått tag på våra resväskor så var det dags att ta oss till Hostelet som vi skulle bo på. Min första tanke var att vi kunde gå till hostelet, ett billigt alternativ och så fick man lite träning på köpet. Anton var lite mer skeptisk till idén då han och André gjort en liknande vandring när de anlände i Sydney. Efter att vi studerat kartan lite så var jag klok nog att lyssna på Anton och vi väntade på shuttlebussen som tog oss direkt till hostelet.

Hostelet som vi bor på är Cairns City Backpackers, som Anton skrev så var det riktigt billigt boende. Jag har ingenting att jämföra med men jag tycker att det är ett helt ok hostel, speciellt med tanke på priset. Vi bor i ett 6 bädds rum, och när vi checkade in runt 11-tiden så möttes vi av ett kaosartat sovrum, med ryggsäckar och kläder lite varstans slängda på golvet, och 2 personer som låg och halvsov i sängarna. Så det var bara för oss att försöka göra oss så hemmastadga som möjligt. Men det är bara att vänja sig med detta för jag antar att det är ganska vanligt beteende bland backpackers. Ska jag vara ärlig så är det inget som jag stör mig ett dugg på, så länge de visar hänsyn till oss också. 

Våran plan efter vi checkat in på hostelet var att gå runt i Cairns och få lite koll på vart saker och ting ligger, jag passade även på att köpa ett par flipflops. Vi passade också på att ta oss till stranden, som faktiskt var en stor besvikelse. Det var ingen ”badstrand” som jag hade förväntat mig. Så bad i havet får vi vänta med. Vi fortsatte med rundvandring ett bra tag innan vi återvände till hostelet för att göra oss redo för mat på stan. Vi får matkuponger på hostelet som ger oss möjligheten att få mat och dryck för 7$ på en restaurang viket är ett riktigt bra pris. Så det var dit vi gick för att äta middag. Jag visste inte riktigt vad man skulle förvänta sig med maten eftersom det var halva ordinariepris med kupongen, men jag blev glatt överraskad när vi fick maten, två stora portioner med kyckling och strips. Efter maten gick vi tillbaka till hostelet för att avrunda dagen.

 

Jag är ingen rutinerad flipflop vandrare, jag vet inte när jag använde ett par senast. Så efter stadsvandringen så hade jag rejäla skavsår vid stortån och fötterna var riktigt trötta. Men det sägs att det som inte dödar härdar, så jag hoppas att det stämmer.

 

Efter en lång dag som började tidigt och slutade ganska sent så var det inga problem att somna. Man fick även chansen att ta igen de sömntimmar som man förlorade på flygplatsen natten innan. Som jag nämnde tidigare så har jag inga större problem att sova med oljud i närheten, och tur är väl det för rumskompisarna kom tydligen hem 4.30 på natten (enligt Anton).

Söndagens plan var att ta oss till den botaniska trädgården. Innan vandringen till trädgården började var jag tvungen att få tag på plåster för att plåstra om mina skavsår från dagen innan. Sedan fortsatta vi vandringen mot trädgården (denna gång med riktiga skor). Det var riktigt häftigt att se alla olika sorters träd och växter som de hade där. Bland annat massor av olka sorters bambu och ett ENORMT träd som troligtvis hade en diameter på minst 2.5m. Det var även ”children festival” vid den botaniska trädgården idag, söndag, med massor av barnaktiviteter och en hel del stånd med olika sorters mat. Vi passade på att äta en varsin tysk wurst (korv) med sauerkraut, den var riktigt god. Jag fick även se min första levande orm här i Australien, ok lite fusk var det, då den var i ett akvarium på information centret vid trädgården. Så spaningen för min första vilda orm fortsätter.

Efter totalt 4,5 timmars vandrande så var mina ben helt färdiga och jag spenderade eftermiddagen med att läsa en bok i en hängmatta på hostelet. För Anton var det inte nog med 45 minuters morgonjogg och dagens vandring så han begav sig ut på ytterliggare 1 timmes löpning. 

Vi åkte till Cairns för att komma till varmare breddgrader och att slippa de kyliga nätterna på gården. Efter de här två dagarna så känns det som vi har gjort alldeles rätt. Det har varit runt 30 grader på dagarna med den tryckande tropiska värmen, lite på gränsen på att vara lite för varmt. Men när man har möjlighet att kunna gå/sätta sig i skuggan ett tag så är det inga problem. Kvällarna är helt fantastiska då temperaturen ligger runt 25 grader med en svag svalkande bris. I skrivande stund så sitter jag ute och det är 24 grader kl 22.15 på kvällen.

Med andra ord så har det varit 2 riktigt bra dagar.

Hoppas att ni tyckt om läsningen och att ni ser fram emot nästa.

Ha en bra dag!

Andreas

Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2015-05-10 15:03:56

Vad roligt att höra ifrån er, hoppas att tårna sitter kvar och att du plåstrar om dem ordentligt.
Sköt om er, och hör gärna av dig när det passar med någon Skype tid.

Postat av: Mamma

Publicerad 2015-05-10 15:08:26

Ja, det är väl nu det riktiga backpacker livet börjar 😊 Skönt att ni har ett hyfsat boende (inget för mig) huvudsaken ni trivs 😂 Ta en långpromenad med flipflop är nog inte den bästa idéen, men nu har du lärt dig det 😉 Ha det nu riktigt bra och jag ser fram mot nya äventyr på bloggen. Ta hand om dig/er 💞 Kram Mamma

Postat av: Mormor och Morfar

Publicerad 2015-05-11 07:39:56

Vi blir alltid så glada när vi kan läsa rapporter från dig och Anton, så skönt för er med lite värme efter det kylslagna väder ni haft. Det var så roligt att vi kunde "ses" och prata via Skype .
Var rädd om dig och sköt om dina skavsår ,så hoppas vi och ser fram mot nya rapporter. Ha det så bra ,
kram till Er båda från oss.

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Vilka är vi?

Min profilbild

Anton och Andreas

G'day mates! Vi befinner oss just nu i Australien på ett 1-års Work and holiday visum. Vi tänkte blogga lite om våran resa och uppdatera er med våra äventyr och upplevelser!

Tillbaka till Kängoala land

Arkiv