AA i Australien

Anton och Andreas resa i OZ

Click on the picture to the left and you will find the english blog that Anton is writing on.

Bor på fält, sover i tält

Sänt till er 2015-05-16 08:20:00 från Kängoala land ,

Igår kväll så begav vi oss ut till P.J. O’Briens för att äta middag med vår hostel-rabatt som gav oss en middag för 7$/person. Tyvärr var kön väldigt lång och det var fullt med folk där inne, så vi beslöt oss för att gå vidare. Vi gick mot The Esplanade, strandpromenaden, för att försöka hitta något ställe och fick syn på Night’s Market som vi hade hört talats om (men glömt bort). Night’s Market är ett matområde som är öppet på kvällen där flera olika matkulturer möts. Efter lite vandrande så beslöt vi oss för att ta en självserverande buffé där ett flertal kinesiska rätter serverades. Jag tog en X-Large tallrik för 15.5$ och Andreas tog en Large för 14.5$. Tallriken fylldes med nudlar, ris, kyckling, fisk&skaldjur och min personliga favorit, räkchips haha. Det var en sjukt god och mättande måltid, vilket jag gärna äter igen.

Efter middagen så tog vi vägen förbi lagunen och traskade vid strandpromenaden när vi fick syn på en gatuartist som hade eld och ljusslingor runt sig på marken. Han var en fakir som strax skulle påbörja sitt uppträdande. Showen var grym och man blir verkligen imponerad över hur duktiga dom är. Synd att filmer och bilder aldrig blir lika bra som att se det i verkligheten. Vi tänkte ladda upp en film här, men det krånglar, så ni får nöja er med halvsuddiga bilder då dessa togs med kameramobil när det var mörkt ute.

I morse när vi vaknade så möttes vi av regn som sedan traskade vidare och hämtade storebrorsan spöregn. Idag var den stora dagen vi sett fram emot. Vi skulle nämligen byta omgivning och sova i tält. Inte likade lockade när regnet öste ner men vi hade fortfarande några timmar innan vi skulle checka ut från hostelet. Våra rumskompisar sov och vi gick upp för att äta lite frukost innan vi skulle packa klart det sista. I köket träffade jag en riktigt trevlig och pratsam kille från Chile som hade varit i Cairns i 1.5 vecka, men i Australien i 6 månader, och var här på sitt andraårsvisum.  Så typiskt att man ska träffa på en trevlig kille när man ska bege sig iväg. Efter frukosten packade vi klart våra grejer och sen bara väntade lite på att regnet skulle lugna sig. Efter cirka 20-30 minuter började regnet avta och solen kikade fram. Vi beslöt oss för att gå för att undvika att sätta upp tältet i spöregn. Promenaden till campingen var 2.1km och med packning är det en lång och seg promenad, men vi lyckades. Väl framme vid campingen så bemöttes vi av trevlig personal och tillvaron var ganska bra.

Vi befinner oss för tillfället på Cairns Holiday Park som fått utmärkelsen "Best Holiday Park" och jag förstår varför. Det är en väldigt trevlig park som har pool, stor toalett/dusch-anläggning, stort köksområde och stora ytor rent generellt. Tältytan är stor och vi har nu hittat vår plats, tyvärr var inte jorden den bästa, så tältpinnarna fäster inte så hårt i jorden men tältet har inte blåst bort än så länge. Vi gick iväg på en liten rundtur när det duggregnade och efter 3 minuters gång utanför campingen så började det spöregna och vi gick tillbaka till vårt tält. Vi har haft bra väder hela första veckan och när vi väl byter till tält så ska det självklart komma regn, vilken otur! Regnet är definitivt ett stort minus, fast det är ju som det är. Men faktumet att det saknas köksredskap, så som stekpannor och grytor, är ett annat minus. Allting kan ju inte vara perfekt, hur vore världen isåfall? För att avsluta inlägget med en annan positiv sak så är det tillgängligheten till eluttag. Det finns ganska gott om eluttag här på campingen, speciellt vid köksavdelningen, och eftersom att vi inte ville betala extra för en plats med eluttag så är det ganska skönt att köket ligger ca 50 meter från vårt tält.

Jag springer här och där, äventyr är allt jag begär.