AA i Australien

Anton och Andreas resa i OZ

Click on the picture to the left and you will find the english blog that Anton is writing on.

Gold Coast Adventure!

Sänt till er 2015-04-23 03:17:00 från Kängoala land ,

I måndags drog vi en spontanare till Gold Coast eftersom att Neil insåg att han inte skulle hinna med att åka dit kommande vecka. Vi anlände till Palm Beach på måndag eftermiddag till ett riktigt trevligt hotell som låg några hundra meter från stranden, så läget var perfekt men tyvärr ville inte vädret riktigt hålla samma anda utan bjöd på regn. "Lite regn har väl aldrig skadat", är ett bra uttryck tycker jag, och självklart skulle inte lite regn stoppa mig och Andreas från att utforska området på vår enda kväll vid Gold Coast. Vår plan, efter att studerat en karta, var att gå till ett ställe som hette Elephant Rock som låg litelängre bort på stranden.
Efter ett evigt traskande på stranden gav vi upp då vi insåg att vi förmodligen hade underskattat avståndet och vände hemåt. Men trots regnet så hann vi allt ta några foton. Uttrycket "Efter regn kommer solsken" är också ett bra uttryck, men när solskenet låter sig vänta så får man vara solskenet i regnet istället, "Seize the day", "Carpe diem", right?
 

 På kvällen gick vi över gatan för att äta på en restaurang som serverade en riktigt god och fin måltid. Vid närmare eftertanke var det en surf-klubb men jag tror att det var ett hotell också (inte för att vara sån, men det var många äldre män och damer där som jag tvivlar på är aktiva surfare, men vem är jag att döma, de är förmodligen mer erfarna på surfingbrädan än mig). Efter måltiden så tog vi oss en promenad i regnet till 7-Eleven (behöver jag nämna att det låg på ett hörn?) och köpte bröd och mjölk till frukosten. Väl tillbaka på hotellet så gick vi igenom lite planer inför morgondagen. Vi hade bara en nyckel så vi behövde lösa det problemet på något smidigt sätt och eftersom att vi bara hade chansen att uppleva en morgon på kusten så ville jag se soluppgången på stranden vid Surfers Paradise som låg 11.5km från Palm Beach. Problemet löstes genom att jag och Andreas beslöt oss att träffas vid stranden vid 07:20 för att ta oss ett dopp i Stilla havet och Neil stannade kvar i rummet och öppna för oss när vi kom tillbaka. Det blev läggdags tidigt då solen skulle gå upp 06:05 och jag ville påbörja min löptur vid 05:00 så jag inte missade någonting.

Klockan ringde 04:50 och jag klev upp, drog på mig träningskläder och hämtade klocka och kamera innan jag begav mig utåt. Gatuljusen lyste upp området och några enstaka bilar var ute på vägarna och åkte. Jag följde stora vägen mot den långa stranden som låg 2km från hotellet och halvvägs dit stötte jag på ett gäng med löpare, de var ca 15 stycken uppdelade i små klungor. Jag kan säga att jag blev ganska imponerade av dom, jag trodde inte så många var lika korkade som jag och gjorde såna tidiga löppass frivilligt, haha. Nere på stranden var det becksvart men jag hörde vågorna och 9km längre bort på stranden så såg jag byggnader lysa borta vid Surfers Paradise och det var dit jag skulle. Solen gick upp sakta men säkert och jag sprang hela tiden med ett leende på läpparna, det är såna här stunder man verkligen uppskattar känslan av att springa och njuta av omgivningen. Underbart. 

 

Väl framme vid Surfers Paradise så hade inte solen riktigt kommit upp än så jag väntade några minuter eftersom att senaste soluppgången så lönade sig att vänta och jag skulle inte heller bli besviken denna gången. Solen lyste upp Surfers Paradise och Q1-byggnaden och det blev en perfekt morgon för att ta lite foton. Soluppgången över havet var definitivt höjdpunkten. Efter att stannat lite för länge vid Surfers Paradise så fick jag öka tempot hemåt för att hinna möta upp Andreas på stranden och de 11.5km hemåt betade jag av i 4:10-fart. Kom tillbaka till Palm Beach 07:22, så jag var två minuter sen men jag tror inte det spelade någon större roll, haha. Efter denna underbara morgonjogg så satt ett dopp i havet finfint. Vattnet var förvånansvärt varmt och det var när man gick upp ur vattnet som det blev kallt.

 Senare på dagen när vi checkat ut så tog Neil oss på en liten rundtur i omgivningarna och utsikten var riktigt bra men tyvärr så var det ganska molnigt (men fortfarande varmt). Trippen till Gold Coast var välbehövlig och jag ser fram emot att få uppleva nya saker.

/ Anton

 
 
 
 Och några bilder tagna av Neil
 
 
 
 

 

Kommentarer

Postat av: Sven och Solveig.

Publicerad 2015-04-23 12:21:14

Vilka fina upplevelser ni har förmånen att få vara med om , helt fantastiska bilder, så roligt att följa er resa.
Hälsa Andreas ,ta hand om varandra och lycka till i fortsättningen, vi ser fram mot ny läsning från er båda....

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Vilka är vi?

Min profilbild

Anton och Andreas

G'day mates! Vi befinner oss just nu i Australien på ett 1-års Work and holiday visum. Vi tänkte blogga lite om våran resa och uppdatera er med våra äventyr och upplevelser!

Tillbaka till Kängoala land

Arkiv